Ekonomi
Boris Volfman: “Bezelye İhracati Yeniden Artiş Gösterecek”
Türkiye pandemi öncesi dönemde bezelye ihracatından oldukça düşük gelir sağlarken bu durum özellikle son 4 yılda tersine döndü. TÜİK verilerine göre Türkiye 2023 yılında dünyanın çeşitli ülkelerine 121 milyon dolarlık bezelye ihracatı gerçekleştirdi. Bir önceki yıla göre ihracat rakamında düşüş yaşansa da ihracatçılar yeni yılda bu durumun toparlanacağını düşünüyor. 2024’ün birçok tarım ürününde ihracatçı için rekor yılı olması için yoğun bir çalışma sürüyor.
Bezelye lezzetli bir tarım ürünü olmasının yanında Antep fıstığından sonra yeşil altın olarak nitelendirilebilecek değerde bir ihraç ürünü olarak görülüyor. Türkiye’de üretilen ve dünyanın birçok ülkesine ihraç edilen ürün en çok da güney komşumuz Irak tarafından talep görüyor. Öyle ki Türkiye’nin bezelye ihracatından elde ettiği gelirin yarısından fazlası Irak’tan sağlanıyor. İhracatçılar üretim sorunu yaşanmadığı takdirde bu yıl içerisinde, rekor ihracat geliri elde edilen 2022 yılının da üzerine çıkılabileceğini ifade ediyor.
HEDEF 2022 YILI İHRACAT GELİRİNİN ÜZERİNE ÇIKMAK
Fransa’dan Kenya’ya kadar birçok ülkeye ihracı gerçekleştirilen bezelye için rekor gelir edilen yıl 2022 oldu. Pandemi etkilerinin hayatımızdan yavaş yavaş silinmeye başladığı bu yıl, Türk ihracatçısı çok iyi bir performans gösterdi. Bezelye ihracatına dair değerlendirmelerde bulunan Boris Volfman, Üretimde bir aksama yaşanmazsa bu yıl hedefin 2022 yılı ihracat gelirlerini aşarak 200 milyon dolara ulaşmak olduğunu ifade etti.
2019 YILININ ÇOK İLERİSİNDEYİZ
Bezelye ihracatına dair çeşitli değerlendirmelerde bulunan Boris Volfman; “2019 yılına kadar bezelye ihracatı bizim ihracat kalemlerimiz içerisinde çok da büyük bir yer kaplamıyordu. Fakat 2020 ve sonrasında gösterilen çabayla elde edilen başarılar bu durumu tersine çevirdi. Hem daha fazla pazara açıldık hem de mevcut pazarlarda artan talebi bizler karşılamaya başladık. Daha somut olmasına adına örnek vermek gerekirse, TÜİK verilerine göre 2019 yılında Türkiye 9.299.760 dolarlık bezelye ihracatı gerçekleştirmiş. Bu gelir 2020 yılında 13.399.751 dolara yükselirken pandemi etkilerini en ağır hissettiğimiz dönemlerden 2021 yılında ise büyük bir sıçramayla 62.584.916 dolara ulaşmış. Pandemi etkilerinin hafiflediği ve dünya ticaretinde normalleşmenin başladığı 2022 yılı ise bezelye ihracatı açısından rekor yılı oldu. Elde edilen gelir 189.724.023 dolara ulaşarak bizler için de kırılması zor bir noktaya ulaştı. 2023 yılında ise hem üretim hem de ihracat ile ilgili bazı aksamalardan dolayı bezelye ihracatından elde edilen gelir 121.633.672 dolar ile sınırlı kaldı. Bakıldığında 2019 yılından 13 kat fazla bir ihracat geliri fakat bu artık bize yetmiyor. Hedef 2024 yılında rekor tazelemek.” şeklinde konuştu.
Boris Volfman; “TÜM YUMURTALARI AYNI SEPETE KOYMAK RİSKLİ”
Türkiye’nin bezelye ihracatı yaptığı ülkeleri değerlendiren Boris Volfman, “Türkiye bezelye ihracatından elde ettiği gelirin büyük bir kısmını güney komşumuz Irak’a yaptığı ihracattan sağlıyor. Daha somut örneklendirmek gerekirse 2023 yılında bezelye ihracatından elde edilen gelir 121.633.672 dolar olarak gerçekleşmişken, bu gelirin %50’den fazlası sadece Irak’a yapılan ihracattan sağlanmış. Bu durum her ne kadar avantaj gibi görünse de olası bir siyasi ve ekonomik kriz durumunda ihracat gelirlerinin yarısını kaybetmek anlamına geliyor. Çözüm olarak ise iki yol var önümüzde; birincisi halihazırda ihracat yaptığımız pazarlardaki payımızı artırmak, ikincisi ise yeni pazarlar keşfederek buralara açılmak. Bu sayede tüm yumurtalarımızı bir sepete koymayacağız ve olası kriz durumlarından ihracatçımız en az şekilde etkilenecek.” dedi.
AFRİKA BEZELYE İHRACATI İÇİN DOĞRU HEDEF
İhracatçılara göre Türkiye’nin yapması gereken en doğru hamlelerden birisi gelişmekte olan ve büyük bir talep patlaması yaşayan Afrika ülkelerine yoğunlaşmak. En yüksek ihracat gelirinin elde edildiği Irak’tan sonra Kenya, Güney Afrika, Kamerun gibi ülkeler de Türkiye’nin müşterisi konumunda. Mevcut Afrika ülkelerine satışı artırmak için izlenecek stratejilerin uzun vadede Türkiye’nin çıkarına olacağı öngörülüyor. Bunun yanında Güney Amerika ülkeleri de yine ihracatçı için tercih edilebilecek yeni pazarlardan biri olarak görülüyor.
Ekonomi
Boris Volfman: “Domates İhracatindan Elde Edilen Gelir Yarım Milyar Doları Aştı”
Hem Türkiye’de hem de dünyada sıkça tüketilen tarım ürünlerinin başında gelen domates üreticisine ve ihracatçısına kazandırmaya devam ediyor. 2023 yılı sonu itibariyle Türkiye gerçekleştirdiği domates ihracatından 535 milyon dolar gelir elde etti. En büyük müşteri konumunda ise 2023 yılında da Avrupa ülkeleri yer aldı.
Türkiye’nin en önemli tarımsal ihraç ürünlerinden olan domates üretici ve ihracatçı için kazandırmaya devam ediyor. Diğer tarım ürünlerinin aksine dalgalanmalar yaşamadan sürekli yukarı yönlü hareket sağlayan üründen elde edilen gelir yarım milyar doları aştı. Uzmanlar doğru üretim planlaması ve satış ile 3 yıl içerisinde 1 milyar dolar ihracat gelirinin mümkün olduğunu öngörüyor.
Boris Volfman“DOMATES ÜRETİMİNİN ARTMASI ŞART”
2023 yılı itibariyle 200 milyar dolar büyüklüğe yaklaşan dünya domates pazarı içerisinde çetin bir rekabet barındırıyor. Domates üretimi ve ihracatına yönelik detayları anlatan Boris Volfman; “Domates hem bizlerin hem de tüm dünyanın severek tükettiği oldukça lezzetli bir ürün. Bu ürüne tüm dünyada talep var. Gerek direkt tüketimde gerekse ketçap ve çeşitli sosların üretiminde sıkça kullanılan bu ürün Türkiye için de hayati öneme sahip. Kısa süre içerisinde domates ihracatından elde edilen gelir 300 milyon dolar seviyelerinden 500 milyon doların üzerine çıktı. Bu artışın devam etmesi ve ülkemizin kazanması için domates üretiminde artış şart. Mevcut domates alanlarının artırılması kadar üretim yapılan alanlardaki verimin artırılması için de çaba gösterilmeli. Bu noktada özellikle il tarım müdürlükleri ve üniversitelerin Ziraat Fakültelerine büyük iş düşüyor.” dedi.
“KATMA DEĞERLİ ÜRETİM UZUN VADEDE KAZANDIRIR”
Boris Volfman; “Tarım ve Orman Bakanlığı verilerine göre Türkiye dünyanın en büyük üçüncü domates üreticisi konumundadır. Mevcut ekim alanlarını büyütmek ve yine bir dekardan alınan verimi artırmak çok önemlidir. Fakat bütün bunlardan daha önemli olan şey ise katma değerli bir üretim sağlamaktır. Örneğin Türkiye fındık üretiminde dünya lideri konumundadır. Fakat yabancı bir marka Türk fındığını alıp işleyip ardından tüm dünyaya satıyor. Bu sayede fındık üretim lideri Türkiye’den çok daha fazla gelir elde eden bir marka gerçeği gözümüzün önünde duruyor. Aynı şey domates için de geçerli. Evet üretimde Türkiye gerçekten önemli bir konumda fakat bu asla yeterli değil. Bize düşen kendimize ait global sos, ketçap vb. markalar oluşturarak rekabette yerimizi almak, ihracat gelirlerimizi katlamaktır. Bugün yapılacak yatırımlar yarın uzun vadede hem üreticiye hem ihracatçıya hem de ülke ekonomisine kazandıracaktır.” şeklinde konuştu.
AVRUPA ÜLKELERİNİN TALEBİ YOĞUN
Türk domatesinin en büyük müşterisi konumunda Avrupa ülkeleri yer alıyor. 2023 yılında en çok domates ihracatı 91.332.847 dolar ile Romanya’ya gerçekleştirildi. Romanya aynı zamanda 2021 ve 2022 yıllarında da Türkiye’nin en fazla domates ihracatı gerçekleştirdiği ülke konumunda yer almıştı. Romanya’yı 63.917.632 dolar ile Ukrayna takip etti. Üçüncü sırada ise yine bir Avrupa ülkesi olan Polonya 56.091.732 dolarlık ihracat ile yer aldı. Türk domatesine Avrupa ülkelerinin haricinde ise Arap ülkelerinin talebi oldukça fazla.
BHA
Ekonomi
Erkunt Traktör, Tereciye Tere Satıyor
Erkunt Traktör CEO’su Tolga Saylan, traktörün anavatanı sayılan İngiltere ve Almanya’ya ihracat gerçekleştirdiklerini söyledi.
Türkiye’nin önde gelen üreticilerinden Erkunt Traktör’ün CEO’su Tolga Saylan, tasarım, teknoloji ve argedeki istikrarlı yatırımlarının meyvelerini almaya başladıklarını belirterek, “İç piyasadaki başarılı satış grafiğimizi, İhracat markamız ArmaTrac ile 35 ülkeye ihracatla taçlandırıyoruz” dedi.
Erkunt Traktör olarak 2007 yılında ArmaTrac markasıyla ihracata başladıklarını hatırlatan Saylan, “Şu anda Traktörün anavatanı konumundaki İngiltere ve Almanya gibi ülkelere ihracat yapıyoruz. Bir nevi tereciye tere satıyoruz diyebiliriz. Sırbistan’da ise pazar lideriyiz. 2018 yılında sektörde bir ilki başararak, Türkiye’den yurt dışında üretilmek üzere lisans veren ilk traktör markası olduk. Erkunt’un lisansörü Giad, Sudan’da kurulu olup Afrika’nın en büyük üretim tesislerinden birisi konumuna geldi. Böylece 19 COMESA ülkesinin kapısı da Erkunt markalı traktörlere açıldı. Erkunt Traktör, üretiminin % 25’ini, toplamda 35 ülkeye ihraç ediyor. Ayrıca, traktörün tamamlayıcı ürünü olan tarım ekipmanları konusunda 38 yılı aşkın süredir Türk tarımına hizmet eden ve yanında 36 ülkeye ihracat yapan lider bir marka olma özelliğini koruyan Hisarlar Tarım Makineleri’nin, üretim ve satış – pazarlama faaliyetlerini de başarıyla gerçekleştiriyoruz” diye konuştu.
2024’TE İHRACATA ODAKLANACAĞIZ
2024 yılında iç piyasanın enflasyon ve maliyet artışları gibi nedenlerle küçüleceğini tahmin ettiklerini kaydeden Tolga Saylan, “Traktör sektöründe, 2023 yılında bir rekora imza atılarak, son 50 yılın en yüksek satış adedine ulaşıldı ve 77 binden fazla traktör satışı gerçekleşti. Geçtiğimiz yıl talep olarak bir sıkıntımız yoktu. Ancak, pandemi sürecinde başlayan ve etkisini hala sürdüren yedek parça sıkıntısı nedeniyle traktör arzında bir azalma oldu. Buna rağmen Erkunt olarak, yurt içi ve yurt dışına geçtiğimiz yıl toplamda 6 bin civarında traktör satışı gerçekleştirdik. 2023’ün ikinci yarısından sonra uygulanan sıkı ekonomi politikalarıyla yeni bir döneme girdik. Yüksek enflasyon nedeniyle personel, malzeme ve enerji gibi kalemlerinde fiyat artışları yaşandı. Bunların yanı sıra; çiftçilerin krediye ulaşma konusunda yaşadığı sıkıntılar nedeniyle 2024 yılında traktör sektöründe genel bir küçülme yaşanacağını düşünüyorum. Yurt dışı markamız ArmaTrac ile bu yıl ihracata daha çok odaklanmayı hedefliyoruz. Traktör satışlarımızın da geçtiğimiz yılla aynı seviyelerde gerçekleşmesini bekliyoruz” ifadelerini kullandı.
EURO 5 MOTORA 200 MİLYON LİRALIK YATIRIM
Erkunt Traktör olarak Ar-Ge’ye de özel bir önem verdiklerinin altını çizen CEO Tolga Saylan sözlerine şöyle devam etti: “Erkunt Traktör olarak çiftçilerden aldığımız geri bildirimler ve saha çalışmalarının da etkisiyle ar-ge yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Yıllardır hayalini kurduğumuz yerli motoru ‘eCapra Engine’ markasıyla sektöre kazandırdık. Yeni markamız eCapra Engine, kendi motorumuzu ve bu motor ile kendi traktörlerimizi üretmek adına başlattığımız ve uzun yıllardır hayalini kurduğumuz bir projenin nihai bir sonucudur. Motorda dışa bağımlı Türkiye için devrim niteliğinde bir adım attık. Üretimine Ankara’daki fabrikamızda başladığımız tüm ürün portföyünü kapsayacak yeni motor ailemiz, saha ihtiyaçlarına ve emisyon kurallarına göre gereken değişiklikler yapılabilecek şekilde çok esnek ve uyarlanabilir bir tasarıma sahip. Geçtiğimiz yıl, yerli üretim motor markası olan e Capra motorlu Stage 3B emisyona sahip yeni ürünlerimizi ve sürüngen vitese sahip Meyveci Serisi’ni Egeli çiftçilerle buluşturmuştuk. AR-GE çalışmaları sonucunda bu yıl da Stage 4 emisyona sahip eCapra motorlu modeller görücüye çıkacak. 80 – 110 HP güç aralığında, Stage 4 emisyona sahip yeni modellerimiz; Lüks, E ve Büyük Lüks Seri’lerini kapsıyor. Nisan ayında da toplam 200 milyon TL.’lik yatırımla hayata geçirdiğimiz yeni motor üretim hattının açılışını yapacağız. Avrupa normlarına uygun Euro 5 motorları Türkiye’de üretecek olmanın gururunu yaşıyoruz”
BHA
Ekonomi
İnci Holding, Bir Kez Daha 3 İştirakiyle Sanayinin En Büyükleri Arasında
Ülkemizin köklü kuruluşlarından İnci Holding, İstanbul Sanayi Odası’nın (İSO) sanayi sektörünün en değerli verilerini oluşturan “Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu” 2022 yılı listesinde, üst üste 17.kez 3 iştirakiyle birden yer alma başarısını gösterdi.
Maxion İnci Jant listede 142. sırada yer alırken, İnci GS Yuasa 233, Maxion Jantaş ise 319. sırada yer aldı. İstanbul Sanayi Odası (İSO) tarafından açıklanan Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu Araştırması’nın sonuçlarına göre, İnci Holding bu yıl 3 iştirakiyle 2022 yılı İSO 500 listesinde yer aldı. Türkiye’nin binek ve hafif ticari araç sac ve alümniyum jant üretim lideri Maxion İnci Jant listede 142. sırada yerini alırken, akü sektörünün teknoloji lideri İnci GS Yuasa 233, ağır ve ticari araç sac jant üreticisi Maxion Jantaş ise 319. sırada yer aldı.
İnci Holding CEO’su ve Yönetim Kurulu Üyesi Zeki Şafak Ozan’ın, araştırmanın sonuçlarına ilişkin yaptığı açıklamada, “Ege’nin İncisi, Türkiye’nin İnci Holding’i olarak Türk sanayisinin öncü markaları arasında yer alıyoruz. 71 yıllık hikayemizde bugün geldiğimizde noktada sektöründe dünya devi şirketlerin güvenilir ortağı olarak; 11 kuruluş, 9 üretim tesisi ve 3 bini aşkın çalışanımızla üretmeye devam ediyoruz. Büyük bir istikrarla 17. kez 3 iştirakimizle birlikte Türkiye’nin en büyük sanayi kuruluşları arasında yer almak bizi çok gururlandırıyor. Türkiye ekonomisine, istihdamına ve ihracatına katkı sağlamaktan büyük bir mutluluk ve gurur duyuyoruz. Cumhuriyetimizin 100. Yılında, ülkemizi kalkındırmak için değer yaratacak, global düzeyde ve farklı büyüme alternatiflerinin üzerinde çalışmaya devam ediyoruz” diye konuştu.
-
Magazin7 yıl ago
These ’90s fashion trends are making a comeback in 2017
-
Sağlık7 yıl ago
The final 6 ‘Game of Thrones’ episodes might feel like a full season
-
Magazin7 yıl ago
According to Dior Couture, this taboo fashion accessory is back
-
Spor7 yıl ago
Phillies’ Aaron Altherr makes mind-boggling barehanded play
-
Sağlık7 yıl ago
The old and New Edition cast comes together to perform
-
Ekonomi7 yıl ago
Uber and Lyft are finally available in all of New York State
-
Sağlık7 yıl ago
Disney’s live-action Aladdin finally finds its stars
-
Spor7 yıl ago
Steph Curry finally got the contract he deserves from the Warriors